7.6.12

Tidak Ada Esok Bagimu

Salam Palestina.

Hamka menginspirasi,

"Pada waktu segala jalan hubungan di bumi ditutup orang, hubungan ke langit lapang terluang"

Adakalanya saya merenung, betapa terpilihnya manusia yang Allah kurniakan ketenangan di dalam hidup mereka. Mereka yang kaya, syukur. Bagi yang miskin, sabar. Namun, saya sentiasa mendoakan kepada diri agar mendapat teman yang hidupnya biasa susah, kerana sabar itu ujiannya lebih mudah dihadapi berbanding syukur tatkala di dalam kesenangan. Juga saya percaya, daripada mereka inilah saya lebih memaknakan apa itu namanya kehidupan. 

Saya ada terbaca, tenangnya para sahabat ketika dahulu ialah kerna mereka itu pendek angan-angan. Ahli psikologi juga membenarkan prinsip hidup sebegitu. Hidup dalam lingkungan hari ini. Tidak perlu bimbangkan yang jauh, juga jangan tercemar dengan hari esok yang masih samar-samar. Saya perlu pegang ini, hayasanya tugas manusia bukan melihat apa yang terletak jauh dan masih kabur di hadapan, tetapi bertindak dengan apa yang ada dalam genggaman. 


Benar, para sahabat benar-benar membuktikannya, untuk hidup di dalam lingkungan hari ini. Mafhum hadis juga ada menyebut jika mereka hidup pada waktu pagi, mereka tidak akan menyangka untuk terus hidup hingga ke petang. Jadi mereka langsung tidak menangguhkan amalan kebaikan, sekaligus tidak menangguhkan taubat jika berbuat kejahatan. 

Masa lalu, adalah kelmarin yang telah mati. Masa depan, adalah esok yang belum terlahir. Namun kerap kita terlupa, masih sempat untuk selamatkan hari ini. Hari ini masih hidup dan ada untuk kita. Belajarlah melupakan hari kelmarin, usah khuatirkan hari esok, dan berfikirlah serta bekerjalah untuk hari ini. Tidak ada hari esok, tidak ada kata tangguh, itulah yang menginspirasi sahabat-sahabat nabi seketka dulu.

Dan terakhir, sekalipun kita tidak mendapat semua yang kita inginkan, tetapi cubalah bersyukur. Nabi yang mulia itu mengingatkan, barangsiapa yang tidak bersyukur dengan sedikit pasti tidak bersyukur dengan yang banyak. Jadi bersyukurlah untuk satu hari ini yang diberikanNya sekarang, doa-doa hari yang lebih baik Allah berikan pada masa mendatang.

Ayuh, lihatlah betapa indahnya hari ini..     :)

Wallahua'alam..

3 ingatan dari teman:

TINTA GERIMIS said...

insyaAllah..semoga hari semalam lebih baik dari hari ini. Sesungguhnya itulah tanda-tanda muslim berjaya.!!

:)

fariQfitri said...

mudah2an..jika ditanya bila kita akan bahagia? maka jawablah hari ini, nukannya esok..

TINTA GERIMIS said...

=)..benar sekali syeikh..

esok sesuatu yang belum pasti..
hanya Allah yang mengetahui..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...