7.10.12

Penenang, Belahan Jiwa

Salam Palestina..

Beberapa ketika sebelum melelapkan mata, sempat saya menjenguk dua peneman baru saya, Cheto dan Jaguar- dua ekor kucing hadiah pemberian seseorang lewat tengahari tadi. Terima kasih padaMu Ya Allah, mengizinkan untuk kami sekeluarga melewati hari-hari kemudian kami dengan kehadiran makhlukMu ini.

Critera kenangan:

Cheto & Jaguar masih kecil, dalam lingkungan 3 bulan dan masih minum susu. Masih perlukan vitamin dan tak makan nasi ikan (makan whiskas je). Teringat pada Tiger yang mati digilis tempoh hari, harap tak berulang pada mereka berdua ini.  Oleh sebab itu saya simpan mereka dalam sangkar bila ada kereta nak keluar supaya perkara yang sama tak berulang. Harap juga Allah jaga mereka.

Si Jaguar nakal sikit, bila awal-awal naik kereta masa ambil dulu dialah yang paling bising mengiau takut, tapi dia jugalah yang senang adapt dengan persekitaran di belakang rumah. Si Cheto lebih memilih untuk diam awalnya, tapi hinggalah sekarang. Mungkin masih jual mahal ataupun berniat menguji kesabaran tuan barunya. Cheto, jangan kau persoalkan siapa di hatiku, terukir di bintang tak mungkin hilang cintaku padamu. ( nasib baik kucing~).

Mungkin kucing betina lebih lambat menyesuaikan keadaan berbanding kucing jantan. Jaguar sebagai kucing jantan, tidak memerlukan masa yang lama untuk menyesuaikan diri dengan saya. Hanya dengan umpan ikan bilis dia sudah melompat-lompat bahagia di kaki saya. Cheto pula menyorok di balik mesin basuh, mungkin dia perlukan sedikit masa. Saya harap Jaguar akan menenangkan dia supaya percaya pada saya selepas daripada ini. Selamat malam untuk Cheto, Jaguar. 

Berharap pagi esok masih ada untuk saya bersama mereka, adakalanya kita lupa mencari kesemua jalan yang mampu membawa kita kesyurga, termasuklah berbakti pada makhluk Allah yang satu ini. :)

Wahai Tuhan, izinkan kiranya mereka ini menjadi sumber untuk aku memperoleh pahala dariMu, juga menjadi sebab bertambahnya kasihnya aku padaMu Tuhan. Moga-moga ada saham akhirat dari  mereka untukku.

Wallahua'alam..

2 ingatan dari teman:

kawayilily said...

namanye grand nye. haha :D comel. lame x dgr cite, jg jaguar n cheto elok2 ye. jgn jd mcm tiger yo~~hait3 ^^

kawan awak said...

menarik postnya.. salam ziarah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...