9.11.12

Agar Kau Menjadi Isteri Yang Berjaya

Salam Palestina..

Saya dedikasikan segenap maksud, intipati penulisan ini baik yang tersurat dan tersirat buat kakak, yang kini menggalas amanah sebagai seorang isteri -agar engkau menjadi seorang isteri yang berjaya.

"Jika seorang perempuan solat 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya, mentaati suaminya, maka akan dikatakan kepadanya; 'Masuklah engkau ke syurga dari pintu mana saja yang engkau inginkan'"

-Sahih Jami' Al-Kabir- 

Atas sabdaan nabi kita yang mulia itu, ku doakan kakak berjaya jalani taklif sebagai sang isteri dengan baik, menjadi sebab dirimu dan suamimu ke syurga bersama kemudiannya. Berjalanlah dengan suamimu pada jalan kebahagiaan dengan tenang, yakni penuh dengan limpahan sakinah wa mawaddah. Moga turut memenuhi sabdaan baginda yang berbunyi,

"Agar salah satu dari kalian mengambil hati yang bersyukur, lidah yang berzikir dan isteri yang membantu kalian dalam urusan akhirat"

-Riwayat Muslim-

Aku sebagai seorang saudara lelaki yang turut dipertanggungjawab atas segala yang terlaku di atasmu sebelum ini, kudoakan agar suamimu mentaklifkan dirinya dalam hal-ehwal hidup bersamamu kelak dengan memahami makud dan penghayatan qawwamah, menjanjikan atas segala ikrar ketika lafaz nikah dan menjadikan dirimu sebaik-baik teman dan sebaik-baik sahabat -hingga ke akhirnya.

Atas segala kekurangannya, maka sempurnakanlah. Atas segala kelebihan maka manfaatkanlah. Bersyukurlah. Bahkan nabi juga mengingatkan bahawa, tidak bersyukur kepada Allah orang yang tidak bersyukur kepada manusia. 


Selamat Menjalani Khidupan Berumahtangga buat Abang Amin dan Kakak, yahooo !

Wallahua'alam..

2 ingatan dari teman:

Anonymous said...

ayat last tu over excited pulak... ^.^

memBERI & berSYUKURlah~~

fariQfitri said...

biasalah, sape tak seronok keluarga berkembang kan~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...