24.2.12

Bukankah Di Langit dan Di Bumi Itu Semua Kepunyaan Allah?

Salam Palestina..

"Ana nak sembang panjang dengan nta, sebab ana nak buktikan rezeki Allah itu murah, tunggu nanti nta dah free pahtu bagitahu ana ye..", maklum seorang kenalan tua sebelum beliau meminta laluan pergi. Saya merenung sejenak, betapa Allah menyusun laluan hidupnya dengan begitu baik,bermula dari seorang pesara tentera sehingga hampir menjadi jutawan.

Hati saya meyakini, tidak lain tuntasnya semua itu hanyalah dari Allah!

Kita Belajar Teori Rezeki, Tetapi Kenapa Hati Masih Tidak Yakin?

Ya, saya yakin persoalan ini mampu dijawab. Jika ditanya siapa pemberi rezeki, pasti lantas dijawab Allah. Tiada syak,juga tiada dzon. Namun,saat ujian hadir melalui realiti, ramai terkapai lalu keliru mencari tempat pergantungan. Malangnya makhluk menjadi sandaran utama berbanding sang Pencipta. Anehnya, jawapan sebelum itu seolah-olah hanya sekadar teori, hilang langsung dari menjadi pegangan.

Dan ini mungkin sebab mengapa ulama besar Ibn Athaillah melalui kitabnya Al-Hikam menggunakan langsung bahasa praktikal di dalam kitabnya, agar hikmahnya itu menjejak dan dirasai, bukan hanya sekadar teori.

Yakinlah, Pasti Ada Jalan Keluar


Yakin, percaya, semata kepada Allah adalah langsung kunci jalan keluar kepada semua masalah. Sama juga dengan soal rezeki, adakalanya rezeki itu datang pada sumber yang langsung kita tidak jangka. Alhamdulillah syukur, Allah mentarbiyah diri dengan menghadirkan insan-insan sekeliling saya yang di dalam diri mereka, tidak ada rasa jemu memberi kongsi rezeki mereka dengan orang lain. Malah Allah membuktikan dengan kurniaan rezeki yang mencurah-curah kepada insan-insan tersebut kemudiannya. Sungguh, setiap dari Allah adalah yang terbaik!

Saya dedikasikan artikel ini khusus untuk saya, teman-teman sekitar, juga kepada sesiapa yang membaca, bahawa ujian pasti hadir, sebagai bahasa Allah dalam tingkatkan kedudukan kita, menguji kasih kita kepadaNya. Bahkan dengan ujianlah Allah mahu kita dekat kepadaNya,sepenuh hati mengadu, lantas meninggalkan segala urusan semata-mata keranaNya-Dialah Allah yang mencipta!

Wallahua'alam..

3 ingatan dari teman:

Hamiza Hani Omar said...

kita akan rasa tenang menghadapi ujian apabila kita mengerti hakikatnya.,semuanya datang dari Allah.,dan akan kembali kepada-NYA...

Fitrianto said...

Assalamu'alaykum.. Salam santun dan ukhuwah dari Indonesia..saya merasa senang membaca blog ini.. Semua rezeki telah ditetapkan oleh Alloh SWT kepada tiap hamba-Nya..So, tak perlu khawatir akan rezeki kita. Bahkan binatang melata sekalipun sdh ditentukan rezekinya oleh Alloh SWT. Senang bisa mengenal anta. kunjungi blog saya ya..www.serbaserbifitrianto.blogspot.com..Syukron

fariQfitri said...

to Hamiza Hani Omar :
Betul, dan kita akan selalu meminta supaya Allah masuk campur demi kebaikan dlm urusan kita.

To Fitrianto:

Alhamdulillah,saya juga snang mbaca pnulisan saudara..syukran atas knjungan.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...